Huishoudelijk Reglement

van de Voetbalvereniging “Lemmer”,  gevestigd te Lemmer

INHOUD                                                                                     Pagina                   

Artikel 1   - Algemene bepalingen............................................................................ 3

Artikel 2   - Clubkleuren................................................................................................. 3

Artikel 3   - Leden............................................................................................................... 3

Artikel 4   - Leden van verdienste en ereleden................................................ 3

Artikel 5   - Het lidmaatschap..................................................................................... 3

Artikel 6   - Rechten en plichten van leden........................................................ 4
Artikel 7   - Straffen.......................................................................................................... 4

Artikel 8   - Aansprakelijkheid van de leden...................................................... 4

Artikel 9   - Het bestuur.................................................................................................. 4

Artikel 10 - Het dagelijks bestuur............................................................................. 5

Artikel 11 - Wedstrijdsecretaris................................................................................ 5  

Artikel 12 - Commissies.................................................................................................. 6
Artikel 13 - Kascommissie
............................................................................................. 7

Artikel 14 - Kantinecommissie................................................................................... 7

Artikel 15 – Commerciële commissie.................................................................... 8

Artikel 16 - Activiteitencommissie......................................................................... 8
Artikel 17 - Technische commissie
.......................................................................... 8

Artikel 18 - Facilitaire commissie............................................................................. 9

Artikel 19 - Jeugdcommissie........................................................................................ 9

Artikel 20 - Vrijwilligerscommissie.......................................................................... 10

Artikel 21 - Jaarvergadering........................................................................................ 10 

Artikel 22 - Contributie, inleggelden en bijdragen........................................ 11

Artikel 23 - Vrijstellingen............................................................................................... 11

Artikel 24 - Zaterdagmiddagafdeling..................................................................... 11 

Artikel 25 - Teams en wedstrijdzaken................................................................... 12

Artikel 26 - Wijziging van het huishoudelijk reglement............................. 12

Artikel 27 - Gedragscode.............................................................................................. 13

Artikel 28 - Social Media en website..................................................................... 13

Artikel 29 - Slotbepalingen.......................................................................................... 13


Bijlage – Gedragsprotocol                                                                                                       

Artikel 1 - Algemene bepalingen

  1. De vereniging genaamd: Voetbalvereniging “Lemmer”, hierna te noemen "de vereni­ging" is opgericht op 23 maart 1923 en heeft haar zetel te Lemmer (Gemeente De Fryske Marren). Op 23 maart 1979 zijn de statuten gewijzigd en vastgelegd in een notariële akte.
  2. Het huishoudelijk reglement is van toepassing in onver­bre­kelijke samen­hang met de statuten van de vereniging.

Artikel 2 - Clubkleuren

De kleuren van de vereniging zijn:  Groen-Zwart.

De wedstrijdkleding van de spelers bestaat uit:

  1. Shirt :   groen/zwart verticaal gestreept
  2. Broek           :   zwart
  3. Kousen :   groen

Artikel 3 - Leden

  1. De vereniging bestaat uit:

                - (Mini)-pupillen *

                - Junioren *

                - Senioren *

                  *  = die zo volgens de KNVB-bepalingen zijn aangemerkt           

                - Leden van verdienste

                - Ereleden

                - Ondersteunende leden, die niet gerechtigd zijn tot deelneming aan wedstrijden
                  (ook wel:   niet-spelende leden). 

  1. Pupillen zijn die leden die de leeftijd van dertien jaar nog niet hebben bereikt.
  2. Junioren zijn die leden die de leeftijd van achttien jaar nog niet hebben bereikt.
  3. Senioren zijn leden van achttien jaar en ouder.

Artikel 4 - Leden van verdienste en ereleden

  1. Leden van verdienste zijn zij, die wegens bijzondere ver­diensten jegens de vereni­ging door het bestuur als zodanig zijn be­noemd. Leden van verdienste hebben alle rechten van de leden.
  2. Ereleden zijn natuurlijke personen, die zich jegens de vereniging bijzonder verdien­stelijk hebben gemaakt. Op voordracht van het bestuur of vijfentwintig leden kan de algemene vergadering een lid tot erelid benoemen. Op ereleden rusten geen geldelijke verplichtin­gen, zij hebben echter wel alle rechten van de leden. Met erelid wordt gelijkgesteld degene aan wie de titel "ere­voorzitter" is verleend.
  3. Degene die zich op het bestuurlijk vlak in buitengewone mate heeft ingezet voor de vereniging kan na het aftreden als voorzitter op voorstel van het bestuur tot erevoor­zit­ter worden benoemd.

Artikel 5 - Het lidmaatschap

  1. De aanmelding vindt plaats door invulling, dagtekening en onder­tekening van een door de secretaris/ledenadministrateur te verstrekken aan­mel­dingsformulier, waarop in ieder geval de volgende gegevens zijn in te vullen: naam, voorna(a)m(en) (voluit), adres, geboor­tedatum, tele­foonnummer, e-mailadres. Tevens dient te worden aangegeven of er een eerder lidmaatschap bij een andere voetbalvereniging is (geweest). Indien het KNVB-lidmaatschapsnummer (nog) bekend is, kan dit worden vermeld.  Voor jeugdleden dient het formu­lier mede ondertekend te worden door de wettelijk vertegen­woordi­ger. Het bestuur kan vorderen, dat de in het formulier ver­strekte gegevens door deugde­lij­ke bewijzen worden ge­staafd.
  2. Er zijn geen kosten van aanmelding.
  3. De jaarcontributie wordt bij aanmelding na de 1e van oktober van het lopende seizoen naar evenredigheid van het aantal resterende maanden in rekening gebracht.
  4. De secretaris/ledenadministrateur draagt er zorg voor dat degenen die als spelend lid tot de vereniging wensen te worden toegelaten, worden aangemeld bij de KNVB.

Artikel 6 - Rechten en plichten van leden

Buiten de verplichtingen, geregeld in artikel 5 van de statuten, hebben alle leden de hierna te noemen rechten en plichten.

  1. Bij toetreding als lid hebben zij het recht een exemplaar van de statuten en het huishoudelijk reglement te ontvan­gen (tevens te downloaden via de website vvlemmer.nl). 
  2. Zij hebben het recht om deel te nemen aan trainingen (alleen spelende leden kunnen deelnemen aan officiële wedstrijden van de KNVB).
  3. Zij hebben het recht om deel te nemen aan debatten en stemmingen in de ledenver­ga­deringen.
  4. Zij hebben het recht van vrije toegang tot wedstrijden en bijeenkomsten, voor zover door het bestuur niet anders is bepaald.
  5. Zij hebben het recht om voorstellen, klachten en wensen bij het bestuur in te dienen. Het bestuur is gehouden deze zo spoedig mogelijk te behan­delen of te onder­zoe­ken c.q. te doen behandelen of te doen onderzoe­ken en over het resultaat van de behandeling en/of het onder­zoek bericht te geven aan het lid dat het voor­stel, de klacht of de wens heeft ingediend.
  6. Zij hebben de plicht het be­stuur in kennis te stellen van de verandering van hun adres.
  7. Zij hebben de plicht tot tijdige betaling van de contribu­tie.
  8. Zij hebben de plicht tot naleving van de reglementen van de vereniging, alsmede van de door het bestuur of door het bestuur aangewezen com­mis­sies gegeven richtlijnen, bene­vens de voorschriften van de KNVB.

Artikel 7 - Straffen

  1. Straffen opgelegd door de tuchtcommissie van de KNVB, waaronder begrepen die ten gevolge van een gele of rode kaart, dienen door de leden zelf te worden betaald.

Artikel 8 - Aansprakelijkheid van de leden

  1. Ieder die moedwillig of door nalatigheid schade toebrengt aan de eigendommen van de vereniging is aansprakelijk voor de door hem aangerichte schade. Elke geconstateerde schade wordt geacht veroor­zaakt te zijn door hem of hen die de betreffende zaak het laatst heeft of hebben gebruikt, indien en voor zover het tegendeel niet door de betrok­kene(n) wordt aange­toond.
  2. Het bestuur is bevoegd leden voor kosten voortvloeiende uit de behandeling van strafzaken persoonlijk aansprakelijk te stellen.

Artikel 9 - Het bestuur

  1. Het bestuur bestaat uit tenminste vijf leden en ten hoogte negen meerderjarige leden;
  2. Onder het bestuur valt, onverminderd het bepaalde dienaan­ga­ande in de statuten, elders in het huishoudelijk regle­ment of in andere reglementen:
    1. de algemene leiding van zaken;
    2. de uitvoering van de door de algemene vergade­ring genomen beslui­ten;
    3. het toezicht op de naleving van de statuten en regle­men­ten;
    4. benoeming, ontslag en schorsing van personen werkzaam ten behoe­ve van de vereniging.
  3. Het bestuur vergadert tenminste éénmaal per maand volgens een vooraf vastge­steld rooster. Daarenbo­ven verga­dert het be­stuur zo vaak als de voorzitter of tenmin­ste 2 leden van het be­stuur zulks wensen.
  4. Een oproep voor een vergadering dient minimaal 48 uur voor aanvang van de vergadering in het bezit van de bestuursleden te zijn, terwijl een vergadering op verzoek van bestuursleden binnen maximaal één week dient te worden belegd.
  5. Een bestuursvergadering is niet tot het besluiten bevoegd, wanneer niet ten minste de meerderheid van de be­stuursleden aanwezig is.
  6. De onderlinge vervanging van bestuursleden bij ziekte of afwezigheid wordt bij bestuursbesluit geregeld.
  7. Bij tussentijds aftreden van een bestuurslid zullen diens werkzaamheden, zo nodig, door een stemgerechtigd lid, aan het wijzen door het bestuur, worden waargenomen. Dit tijdelijk bestuurslid neemt de werkzaamheden tot de eerstvolgende algemene vergadering waar.
  8. Bestuursleden hebben het recht alle commissievergaderingen bij te wonen.

Artikel 10 - Het dagelijks bestuur

  1. De voorzitter, de secretaris en de penningmeester vormen het dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur neemt alle beslissingen welke niet tot een gewone bestuurs­vergade­ring kunnen worden uitgesteld. Het dagelijks bestuur deelt zijn besluiten, ter bekrachtiging op de eerstvolgende be­stuurs­vergade­ring mede.
  2. Taken van de voorzitter:
  3. geeft leiding aan en houdt toezicht op het gehele vereni­gingsleven;
  4. draagt zorg voor het naleven van de statuten, het huishoudelijk reglement en alle verdere regelingen en bepalingen;
  5. is bij alle officiële vertegenwoordigingen de woord­voer­der, tenzij hij deze taak aan een ander bestuurs­lid heeft overge­dragen;
  6. zo hij dit dienstig acht kan hij bepalen, dat alle uitgaande stukken, welke zijn handtekening normaal niet behoeven, door hem worden medeondertekend;
  7. hij leidt de vergaderingen en stelt daarin de orde van de dag vast, behoudens het recht der algemene vergadering om daarin met meerderheid van twee/derde der geldige stemmen, wijziging te brengen;
  8. hij heeft het recht de beraadslagingen te sluiten, indien hij van mening is dat de vergadering voldoende is ingelicht, doch is verplicht die weer te openen, zo één/derde van de ter algemene vergadering aanwezige leden het verlangen daartoe kenbaar maakt.
  9. Taken van de secretaris:
    1. voert administratie der vereniging;
    2. is belast met het notuleren van de vergaderingen;
    3. alle uitgaande stukken worden namens de vereniging door hem ondertekend, voor zover tenminste door het bestuur niet ander is bepaald. Hij is ver­plicht van deze stukken een afschrift te houden;
    4. heeft het beheer over het archief en is aan­sprakelijk voor goederen die hem van vereni­gingswege zijn toever­trouwd;
    5. zorgt voor het bijeenroepen van vergaderingen;
    6. brengt op de gewone algemene ledenvergaderingen het jaarverslag uit;
    7. zorgt voor bekendmakingen van veranderingen of aanvul­lin­gen in de statuten en reglementen;
    8. houdt een ledenlijst bij, uit welke de aard van ieders lidmaatschap dient te blijken.

De secretaris kan – in overleg met het bestuur – een gedeelte van zijn taak aan anderen overdragen.    

  1. Taken van de penningmeester:
    1. beheert de gelden van de vereniging;
    2. zorgt voor het innen van de aan de vereniging toeko­mende gel­den, zoals contributiegelden, sponsorgelden, kledinggelden, advertentiegelden etc.;
    3. draagt zorg voor alle door het be­stuur en de algeme­ne vergadering goedge­keurde uitgaven;
    4. houdt boek van alle ontvangsten en uitgaven, zodanig, dat de baten en schulden van de vereniging te allen tijde binnen een korte termijn kunnen worden vastgesteld;
    5. voert de briefwisseling, voor zover deze be­trekking heeft op de uitvoe­ring van de in de voorgaande leden van dit artikel vermelde ta­ken, ondertekent alle van hem uitgaande stuk­ken, is verplicht afschrif­ten te houden en deze, evenals de op de uitvoering van eerder ge­noemde taken betrekking hebben­de ingekomen stukken te bewaren;
    6. brengt in de algemene vergadering verslag uit van de finan­ciële toestand en legt daarbij over de balans en de staat van baten en lasten met toelichting over het afgelo­pen vereni­gingsjaar en een begroting voor het komende verenigings­jaar;
    7. onverminderd de verantwoording tegenover de algemene ledenvergadering en de kascommissie is hij/zij verplicht te allen tijde rekening en verantwoording af te leggen tegenover het bestuur.
  2. Taken overige bestuursleden:

Het bestuur bepaalt welke taak ieder der overige bestuursleden zal hebben te vervullen.

Artikel 11 - Wedstrijdsecretaris    

  1. De wedstrijdsecretaris is verantwoordelijk voor het regelen van de wedstrijdzaken.
  2. Taken van de wedstrijdsecretaris:
  • het coördineren van de indeling van de elftallen en het tijdig inschrijven van de elftallen van de KNVB;
  • publicatie, zowel intern als extern, van de door de KNVB vastgestelde wedstrijden;
  • uitvoeren van besluiten van de KNVB en verantwoordelijk voor de correspondentie van de competitiewedstrijden;
  • zorg dragen voor de planning van alle wedstrijden en verantwoordelijk voor de veldindeling en kleedkamerindeling van wedstrijden op eigen terrein;
  • het doorgeven van de wedstrijdinformatie aan de leiders;
  • het tijdig doorgeven van afgelastingen aan leiders, scheidsrechters en de tegenpartij in samenwerking met de consul;
  • het op verzoek van de leider doorgeven van de uitslag in het digitaal wedstrijdformulier.

Artikel 12 - Commissies

  1. Het bestuur kan commissies instellen en opheffen (zie ook statuten art. 14 lid 3).
  2. De commissies staan, ieder op het haar toegewezen gebied, het bestuur bij in de vervulling van zijn taak.
  3. Er zijn in principe acht vaste commissies, te weten:

 

  1. kascommissie
  2. kantinecommissie
  3. commerciële commissie
  4. activiteitencommissie
  5. technische commissie
  6. facilitaire commissie
  7. jeugdcommissie
  8. vrijwilligerscommissie

 

  1. Het bestuur regelt de benoeming en ontslag van de commissieleden.
  2. De benoeming tot lid van een commissie geschiedt, behou­dens tussentijds bedanken, voor één jaar of tot de op­dracht is vol­bracht of ingetrokken.
  3. Elke commissie rappor­teert tenminste één keer per kalen­der­jaar over de voortgang van zijn werkzaamheden aan het bestuur.
  4. Een commissie vergadert zo vaak als de voorzitter of ten­minste twee leden van de commissie dit wenselijk achten.
  5. Een commissie is verantwoording schuldig aan het bestuur.

Artikel 13 - Kascommissie

  1. Conform artikel 15 lid 3 sub a van de statuten worden door de alge­mene ledenverga­de­ring de leden van de kascommissie be­noemd.
  2. De kascommissie bestaat uit drie leden en twee plaatsvervangende leden die geen deel uit mogen maken van het bestuur.
  3. De leden treden volgens een op te maken rooster af en zijn aansluitend slechts éénmaal herkiesbaar.
  4. De kascommissie onderzoekt de rekening en verantwoording van het bestuur en brengt aan de algemene vergadering verslag van haar bevindingen uit.
  5. De kascommissie brengt tenminste drie dagen vóór de aanvang van de Algemene Ledenvergadering schriftelijk verslag uit van haar bevindingen aan de penningmeester.
  6. Zie voor verdere toelichting in de statuten, artikel 15, lid 4 t/m 7.

Artikel 14 - Kantinecommissie

  1. De kantinecommissie bestaat uit tenminste drie leden die minimaal 18 jaar oud moeten zijn, waaronder een voorzitter.
  2. De kantinecommissie heeft de volgende taakgebieden:
  • het beheren en exploiteren van de kantine van de vereniging;
  • in samenspraak met de facilitaire commissie ervoor zorgdragen dat de kantine in goede staat van onderhoud is en blijft;
  • het bijdragen aan een goed verloop van diverse activiteiten die in de kantine plaatsvinden;
  • vaststellen van het assortiment dat past bij het ledenbestand van de vereniging alsmede de te hanteren tarieven en de openings- en sluitingstijden;
  • er op toezien dat de hygiënecode en de drank- en horecawet in acht wordt genomen en dat iedereen zich verantwoordelijk voelt voor een goede en correcte exploitatie van de kantine;
  • ervoor zorgdragen dat de vereniging steeds over voldoende gekwalificeerde vrijwilligers kan beschikken voor bar- en schoonmaakdiensten;
  1. De kantinecommissie brengt periodiek verslag uit aan het bestuur.

Artikel 15 -  Commerciële commissie

  1. De commerciële commissie bestaat uit tenminste drie leden die minimaal 18 jaar oud moeten zijn, waaronder een voorzitter.
    1. De commerciële commissie is verantwoordelijk voor het uitvoeren van het sponsorbeleid.
    2. De commerciële commissie heeft de volgende taakgebieden:
  • het werven van sponsors die bereid zijn om onder bepaalde voorwaarden een bijdrage in geld en/of materialen beschikbaar te stellen aan de vereniging;
  • het zorgdragen voor de samenstelling van aantrekkelijke sponsorpakketten, met middelen als kleding (wedstrijdtenues, trainingspakken, presentatiepakken), wedstrijdballen, reclameborden en advertenties;
  • eventuele aflopende contracten met sponsors tijdig verlengen;
  • het organiseren van activiteiten voor nieuwe sponsors of activiteiten organiseren om de relatie met de huidige sponsors te onderhouden;
  • het zorgdragen voor ontvangst van de balsponsor bij thuiswedstrijden van het 1e
    1. De commerciële commissie onderhoud nauwe contacten met het bestuur en brengt periodiek verslag
  • uit aan het bestuur.
  •  

Artikel 16 - Activiteitencommissie

  1. De activiteitencommissie bestaat uit tenminste drie leden die minimaal 18 jaar oud moeten zijn, waaronder een voorzitter.
  2. De activiteitencommissie heeft als taakgebieden:
  • het organiseren van interne nevenactiviteiten (en financiële acties) voor de leden of supporters met als doel hen op andere wijze ontspanning te bieden en daarmee de samenhang en een goede sfeer binnen de vereniging te bevorderen en/of financiële middelen te verwerven;
  • het jaarlijks vóór 1 oktober opstellen een schema van de te organiseren activiteiten en met een begroting van de kosten. Dit schema dient op voornoemde datum in het bezit te zijn van de penningmeester;
  • ervoor zorgdragen dat alle belanghebbenden of betrokkenen bij de activiteiten tijdig op de hoogte worden gebracht d.m.v. het overleggen van het goedgekeurde schema met activiteiten;
  • het eventueel assisteren van de jeugdcommissie bij haar extra activiteiten in de ‘stille’ periodes;
  • het organiseren van in ieder geval de ‘Koekactie’ alsmede de seizoensafsluiting -> ‘Familiedag’.
  1. De activiteitencommissie brengt periodiek verslag uit aan het bestuur.

Artikel 17 - Technische commissie

  1. De technische commissie bestaat uit tenminste drie leden die minimaal 18 jaar oud moeten zijn, waaronder een voorzitter.   
  2. De technische commissie is verantwoordelijk voor het ‘Technisch beleidsplan senioren’ en de controle op de juiste uitvoering hiervan.
  3. De technische commissie heeft de volgende taakgebieden:
  • het bewaken van de voetbalcultuur van v.v. Lemmer, betrokken, sportief en sociaal;
  • het ontwikkelen, sturen en bewaken van het opgestelde technisch beleid voor de 1e selectie alsmede voor de overige seniorenelftallen. Om zo het voetbal op een hoger niveau te krijgen en te houden;
  • het periodiek controleren en indien nodig het doen van aanpassingen van het technisch beleidsplan;
  • binnen de financiële kaders van het bestuur en in overleg met het bestuur de technische staf ( 1e en 2e elftal) samenstellen, alsmede beoordelen en verslag uitdoen over functioneren hiervan aan het bestuur’;
  • het samenstellen van de selectie, in samenspraak met de trainer alsmede de teamindeling van de overige senioren;
  • het onderhouden van een nauwe samenwerking met de jeugdcommissie alsmede het verzorgen van een goede overgang van de junioren naar de senioren. Minimaal 2 x per jaar overleg met jeugdcommissie over stand van zaken;
  • optreden als aanspreekpunt bij onenigheid, conflicten en disharmonie binnen de senioren;
  • het scouten van spelers in de regio, voor eventuele versterking van de selecties;
  1. De technische commissie brengt periodiek verslag uit aan het bestuur.
  2. Communiceert en werkt transparant, duidelijk en respectvol.

Artikel 18 - Facilitaire commissie

  1. De facilitaire commissie bestaat uit tenminste drie leden die minimaal 18 jaar oud moeten zijn, waaronder een voorzitter.
  2. De facilitaire commissie heeft de volgende taakgebieden:
  • het handhaven en waar mogelijk verbeteren van de kwaliteit van de velden en de accommodatie;
  • het beheren en het onderhouden van het sportcomplex in samenwerking met gemeentewerken en/of andere instanties die betrokken zijn bij het onderhoud van de accommodatie;
  • het opzetten van een onderhoudsschema voor zowel groot als klein onderhoud van de accommodatie;
  • het speelklaar maken en houden van voetbal- en trainingsvelden;
  • het schoonmaken van de kleedkamers;
  • het beheer over de wedstrijdkleding;
  • het jaarlijks uitgeven en innemen van de wedstrijdkleding aan de (leiders van de) teams;
  • het beheer over het (voetbal)materiaal van de vereniging.  
  1. De facilitaire commissie brengt periodiek verslag uit aan het bestuur.

Artikel 19 - Jeugdcommissie

  1. De jeugdcommissie bestaat uit tenminste drie leden die minimaal 18 jaar moeten zijn.
  2. Zij kan uit haar midden een aantal leden benoemen, die onder de naam “jeugdbestuur” belast worden met de dagelijkse leiding van de jeugdafdeling.
  3. De kerntaken van de jeugdcommissie zijn:
  • het onderhouden van contact met het bestuur van de vereniging en in overleg met het bestuur en met name de technische commissie de opleiding en vorming van de kabouters, pupillen          en junioren in de ruimste zin behartigen;
  • minimaal 2x per jaar overleggen met de technische commissie over de stand van zaken;
  • het 4x per jaar beleggen van een kadervergadering met jeugdleiders en – trainers;
  • het leren van de regels van het spel aan de jeugd, het wijzen op de hoge vormende waarde van het spel alsmede het aansporen van de jeugd om steeds faire eerlijke voetballers te zijn;
  • het samenstellen van alle jeugdteams;
  • het aanstellen van jeugdleiders en – trainers in samenspraak met de technische commissie;
  • het zorgdragen voor aanwezigheid van minimaal 1 commissielid tijdens thuiswedstrijden van de jeugd;
  • het organiseren van extra activiteiten in ‘stille’ periodes, desnoods in samenspraak en eventueel samenwerking met de activiteitencommissie;
  • het benoemen van een jeugdscheidsrechterscoördinator die de jeugdscheidsrechters regelt voor de (oefen)wedstrijden.
  1. De jeugdcommissie brengt periodiek verslag uit aan het bestuur.

Artikel 20 - Vrijwilligerscommissie

  1. De vrijwilligerscommissie bestaat uit tenminste drie leden die minimaal 18 jaar oud moeten zijn, waaronder een voorzitter.
  2. De vrijwilligerscommissie heeft de volgende taakgebieden:

        Beleid:  

  • het adviseren van bestuur/commissies over vrijwilligersbeleid;
  • het behartigen van de belangen van vrijwilligers;
  • het opstellen van een vrijwilligersplan;
  • het bespreken van het plan met de betrokkenen;
  • het opstellen van een actieplan;
  • het coördineren van het uitvoeren van het plan;
  • het evalueren van de resultaten;

        Werving en plaatsing:  

  • het in kaart brengen van het aanbod van vrijwilligers;
  • het in kaart brengen van de vraag naar vrijwilligers;
  • het maken van taakomschrijvingen;
  • het plannen, uitvoeren en evalueren van wervingsacties;
  • het opstellen van advertenties voor beschikbare vacatures;
  • het houden van welkomstgesprekken met nieuwe vrijwilligers;
  • het zorgen voor een inwerkplan voor de nieuwe vrijwilliger bij een commissie.

        Ondersteuning en begeleiding:  

  • het zorgen voor een aanspreekpunt voor vrijwilligers;
  • het voeren van begeleidingsgesprekken met vrijwilligers;
  • het voeren van overleg met (groepen) vrijwilligers;
  • het zorgen voor bedanken/waarderen van vrijwilligers;
  • het behandelen van vragen en klachten van vrijwilligers;
  • het informeren van vrijwilligers over relevante ontwikkelingen.

        Deskundigheidsbevordering:  

  • het inventariseren van de opleidingswensen en - behoeften;

        Afspraken, regels en wetgeving:  

  • het opstellen van een vrijwilligersovereenkomst;
  • het in de gaten houden van nieuwe wet- of regelgeving omtrent vrijwilligerswerk en/of -vergoedingen;

        Communicatie:  

  • het informeren van leden over vrijwilligerswerk in de vereniging;
  • het informeren van vrijwilligers/leden over het vrijwilligersbeleid;
  1. De vrijwilligerscommissie brengt periodiek verslag uit aan het bestuur.

Artikel 21 - Jaarvergadering

  1. Dag, uur en plaats van de jaarlijkse algemene ledenvergade­ring wordt door het bestuur vastgesteld.
  2. De algemene vergadering heeft het recht van initiatief, amendement en interpellatie.
  3. Indien er een vacature in het bestuur is, vermeldt de oproeping de kandidaat. Tegenkandidaten kunnen door tenminste drie leden worden gesteld, mits deze hiervan tenminste 3 dagen vóór de vergadering schriftelijk kennisgeven aan de secretaris. Zijn tegenkandidaten niet gesteld, dan wordt geen verkiezing gehouden en geldt de door het bestuur gestelde kandidaat als gekozen, behoudens het bepaalde in artikel 12 lid 2 sub. B der statuten.

Geldigheid:

  1. Een algemene vergadering is niet tot besluiten bevoegd indien niet tenminste twintig stemgerechtigde leden, waaronder vijf bestuursleden, de presentielijst hebben getekend.
  2. Indien de gewone jaarlijkse algemene vergadering op het vastgestelde tijdstip niet kan worden gehouden wegens het ontbreken van het vereiste aantal leden, zal binnen veertien dagen een nieuwe vergadering worden gehouden.

Deze vergadering zal, ongeacht het aantal aanwezige leden, besluiten kunnen nemen, behoudens het bepaalde in de statuten.

Voorstellen:

  1. Voorstellen en interpellaties, die niet tenminste vijf dagen vóór de vergadering in het bezit zijn van de secretaris, behoeven niet in behandeling te worden genomen, tegenvoorstellen uitgezonderd.

Schorsing:

  1. De voorzitter heeft het recht de vergadering voor een ogenblik te schorsen, om gedurende de schorsing de bestuursleden te raadplegen.

Ordeverstoring:  

  1. Wanneer een lid gedurende de vergadering de orde verstoort, kan de voorzitter hem, na één voorafgaande waarschuwing, de verdere bijwoning van de vergadering ontzeggen.

Stembureau:

  1. Bij stemming op de algemene ledenvergadering benoemt de voorzitter een commissie van drie stemgerechtigde leden tot stemopnemen, die zich ervan moet overtuigen dat het aantal stembiljetten gelijk is aan dat van de aanwezige stemgerechtigde leden, die de biljetten opent en de uitslag van de stemming bekend maakt, waarbij zij met behulp van de ledenlijst rekening dient te houden met het aantal stemmen, welk een lid mag uitbrengen, overeenkomstig artikel 17 lid 1 van de statuten.

Artikel 22 - Contributie, inleggelden en bijdragen

  1. De leden zijn jaarlijks gehouden tot het betalen van een contributie, die door de algemene vergade­ring jaarlijks zal worden vastgesteld. Zij kunnen daartoe in categorieën worden ingedeeld, die een verschillende bijdrage betalen.
  2. Ereleden zijn vrijgesteld van het betalen van contributie.
  3. Wanneer het lidmaatschap in de loop van een verenigings­jaar eindigt, blijft niette­min de contributie voor het gehele jaar verschuldigd.

Artikel 23 - Vrijstellingen

  1. Aan leden, voor wie het bestuur het noodzakelijk acht, kan vermindering of gehele of gedeeltelijke kwijtschelding van contributie worden verleend.

Artikel 24 - Zaterdagmiddagafdeling

  1. De vereniging kent een zaterdagmiddagafdeling;
  2. Speelgerechtigd voor deze afdeling zijn spelers die:
  • de leeftijd van 30 jaar hebben bereikt vóór 1 augustus van het nieuwe seizoen;
  • of om principieel godsdienstige redenen niet op zondag wensen te voetballen;
  • of één jaar niet hebben gevoetbald, dit ongeacht de leeftijd;
  1. Spelers die aan deze criteria voldoen en op zaterdag willen spelen, dienen dit vóór 1 juli te melden bij de secretaris;
  2. Tijdens de competitie is tussentijdse overgang naar zowel de zaterdag als de zondagafdeling mogelijk, voor zover dit overeenkomstig de reglementen van de KNVB is.

Artikel 25 - Teams en wedstrijdzaken

Oproeping wedstrijdspelers:

  1. De spelers zullen op een door het bestuur of jeugdcommissie te bepalen wijze van hun opstelling en indeling in een van de teams in kennis worden gesteld.
  2. Bij verhinde­ring is iedere speler verplicht tenminste 24 uur van tevoren dit onder opgaaf van reden te melden aan de leider van het desbe­treffende team.
  3. Spelers die aan de wedstrijd deelnemen dienen in de voorge­schreven kleding te verschijnen.

Leiders:

  1. Bij wedstrijden zal ieder zeven- of elftal, zo mogelijk vergezeld zijn van één of meer aangewezen leider(s). De leider(s) is/zijn de eerst verantwoordelij­ke(n) voor het gebeuren rond de wedstrijd. Hij/zij zorgt ervoor dat spelers zich ordelijk gedragen en houdt toezicht op de kleedboxen. Indien het gedrag van een speler hiertoe aanleiding geeft, rapporteert hij/zij aan het bestuur of de jeugdcommissie.
  2. De spelers dienen tijdens wedstrijden te handelen volgens de aanwijzing(en) van de leider(s).

Aanvoerders:

  1. Elk elftal heeft een aanvoerder en een plaatsvervangend aanvoerder. Deze worden voor het begin van ieder seizoen gekozen door de spelers van ieder elftal.
  2. De spelers van een team zijn verplicht naar de wenken en adviezen van hun aanvoerders te luisteren en deze op te volgen.
  3. Tijdens de wedstrijd kan de aanvoerder alle maatregelen treffen die hij in het belang van het elftal nodig acht.
  4. De aanvoerders kunnen hun functie slechts verliezen op voorstel van tenminste twee/derde van hun elftal.

Schorsing:

  1. Wanneer een spelend lid zonder kennisgeving bij één of meer wedstrijden wegblijft, waarvoor hij is aangewezen, bij herhaling het reglement overtreedt of zich aan wangedrag schuldig maakt, kan het bestuur hem voor bepaalde tijd schorsen.
  2. Bij weigering om in een hoger elftal te spelen of hiervoor reserve te zijn wordt de speler voor die desbetreffende speeldag uitgesloten voor deelname aan andere wedstrijden.
  3. Onder wangedrag wordt ook verstaan het zich onbehoorlijk gedragen tijdens, vóór of ná de wedstrijden.
  4. De termijn voor schorsing wordt in het schorsingsbesluit vermeld en kan ten hoogste één jaar bedragen.

Artikel 26 - Wijziging van het huishoudelijk reglement

  1. Het huishoudelijk reglement kan slechts gewijzigd worden door een besluit van de algemene ledenvergadering, waartoe werd opgeroepen met de mededeling dat aldaar wijziging van het huishoudelijk reglement zal worden voorgesteld. De termijn voor oproeping tot een zodanige vergadering moet tenminste 14 dagen bedragen.
  2. Tenminste 14 dagen voor de vergadering wordt gehouden, moet een afschrift van het voorstel, waarin de voorgedra­gen wijziging woordelijk is opgenomen, op een daartoe geschikte plaats voor de leden ter inzage gelegd worden tot na afloop van de dag waarop de vergadering wordt gehouden. Bovendien wordt de voorgestel­de wijziging van het huis­houde­lijk reglement tenminste 14 dagen voor de vergade­ring in het cluborgaan gepubliceerd en/of een afschrift hiervan aan alle leden toegezon­den.
  3. Een besluit tot wijziging van het huishoudelijk reglement behoeft tenminste 2/3 van de uitgebrachte geldige stemmen, in een vergadering waarin tenmin­ste 2/3 van de leden aanwezig is. Indien dit quorum niet aanwezig is, wordt binnen 4 weken daarna een tweede vergadering bijeengeroe­pen en gehou­den waarin over dat voorstel, ongeacht het aantal aanwezige leden, een besluit tot wijziging van het huishoudelijk reglement wordt genomen, mits met meerder­heid van 2/3 van de uitgebrachte geldige stemmen.

Artikel 27 - Gedragscode  

  1. De vereniging hecht veel waarde aan goede omgangsnormen.
  2. Om de omgangsnormen te bevorderen en te stimuleren, heeft de vereniging een gedragsprotocol opgesteld: ‘Gedragscode v.v. Lemmer’. Dit gedragsprotocol is als bijlage bij dit Huishoudelijk               Reglement gevoegd.

Artikel 28 - Social Media en website

  1. Om informatie over de vereniging aan leden en andere geïnteresseerden te delen, maakt de vereniging gebruik van een website en social media, zoals Facebook, YouTube, WhatsApp en           Instagram.    
  2. De vereniging heeft regels verbonden aan het gebruik van haar social media-kanalen, welke zijn vermeld in het ‘Gedragscode v.v. Lemmer’.  Dit gedragsprotocol is als bijlage bij dit Huishoudelijk Reglement         gevoegd.

Artikel 29 - Slotbepalingen

  1. Ieder lid wordt geacht de bepalingen van de statuten en het huishoudelijk reglement alsmede alle verdere wettig vastgestelde en behoorlijk bekend gemaakte regels en bepalingen te kennen en zich door zijn toetreding tot de vereniging daaraan te onderwerpen.
  2. Het bestuur is belast met de uitlegging van dit reglement en beslist in alle gevallen waarin dit huishoudelijk reglement niet voorziet.
  3. Wijziging van dit huishoudelijk reglement kan geschieden bij besluit van de algemene vergadering.
  4. Het huishoudelijk reglement mag niet in strijd zijn met de wet, ook waar die geen dwingend recht bevat, noch met de statuten.
  5. De algemene vergadering kan dispensatie verlenen van de bepalingen van dit reglement, mits dit niet in strijd is met de statuten en met de wet.
  6. Na vaststelling van het reglement wordt zo spoedig moge­lijk de tekst bekend gemaakt aan de leden.
  7. Dit huishoudelijk reglement en zijn eventuele wijzigingen die door de algemene vergadering worden aangenomen treden in werking met ingang van de dag, volgende op die der aanneming door de algemene vergadering.

Aldus vastgesteld in de algemene vergadering (ALV),  gehouden op 25 november 2019

Bezoekadres

Voetbalvereniging Lemmer
Lemsterpad 1
8531 AA LEMMER
Telefoon: 0514-561279
E-mail: info@vvlemmer.nl

Statuten

Volgende wedstrijd VV Lemmer 1

Copyright VV Lemmer | Realisatie: Internet360 uit Lemmer