De oprichting

Het is zaterdag, 17 maart 1923. In de Lemster Courant van die dag staat een advertentie, ondertekend door de heren P. Zwart, A. Zeilstra en E. Visser. Het is een oproep, bestemd voor iedereen, die geïnteresseerd is in de oprichting van een voetbalvereniging. Er staat in die advertentie te lezen, dat op 19 maart een vergadering zal worden gehouden en alle voetballiefhebbers wordt gevraagd om te komen.

Natuurlijk werd hiervoor ook wel tegen een balletje getrapt. Er bestond zelfs een jongensclubje, dat zich Lemmer 1 noemde. Er was een sportveld in Lemmer en ze hadden de burgemeester gevraagd om er doelen op te mogen zetten. Het veld had echter niet de afmetingen van een voetbalterrein. Het was een actief groepje, want zij hadden ook al donateurs geworven. Een paar van die aangezochte voetballiefhebbers hadden het op zich genomen om uit te zien voor een ander terrein. Bovendien wilden zij zich wel garant stellen voor de huur daarvan. Hun oog viel op een hooggelegen gedeelte van het Lemsterhop, dat zij huurden van het Waterschap.

En dan is er de vergadering van 19 maart. De opkomst was echter niet zo groot. Maar op de vraag van de heer P. Zwart, die de vergadering leidde, wie lid van de vereniging wilde worden, meldden zich toch nog 14 personen, Dit betekende de start van onze club. Het voorlopige bestuur bestond uit: P. Zwart, die tot in de jaren vijftig voorzitter was, A. Zeilstra en T. Prakken. De naam van de voetbalvereniging werd LVV (Lemster Voetbal Vereniging) en het tenue: zwarte broek en groene trui.

De eerste wedstrijd werd echter niet in Lemmer gespeeld, maar in Scharsterbrug. Het voetbalveld, dat door de heer Koole zou worden aangelegd was namelijk nog niet klaar. Om toch echt te kunnen voetballen werden de clubs uit de buurt aangeschreven. Er kwam een uitnodiging van de secretaris van de vv SVC en op zondag, 22 april 1923, speelde LVV zijn eerste wedstrijd. Na deze volgden er meer, maar het bleef voorlopig bij incidentele, vriendschappelijke wedstrijden. In het seizoen 1925-1926 gaat LVV in FVB-verband voetballen.

De verhuizing van het Lemsterhop naar de Lemstervaart

Lemmer voetbalde dus bij haar start op het Lemsterhop, ook wel ‘t Oosthoekje genoemd. Het voetbalveld lag achter de oude zeedijk en was van de -toen nog- Zuiderzee afgescheiden door een dijk(je), de Kuinderse-dam. De club had tot de voltooiing van de afsluitdijk veel last van het water. Het gebeurde vooral in de herfst nogal eens, dat het veld bij westerstorm behoorlijk onder water kwam te staan, soms zelfs tot aan de doellat.

De voetbalvereniging beschikte over één veld, dat ook gebruikt werd om te trainen. Bovendien had Lemmer een tribune met een kleedafdeling. Deze tribune is later in delen naar het nieuwe sportterrein overgebracht. In de loop van de tijd waren er ook omrasteringen rond het veld geplaatst. Deze zijn nog meeverhuisd naar het huidige terrein. Het Waterschap zegde de huur van het voetbalveld op en in 1951 verhuisde Lemmer naar de Lemstervaart. Wij kregen twee speelvelden plus een trainingsveld(je), dat naderhand van verlichting werd voorzien. De tribune - waar Johan Platte de scepter zwaaide en er voor zorgde, dat iedereen, die wilde zitten ook een kaartje kocht - werd dus herplaatst en er kwam een kleedhokje, waarvan Evert de Vries een deel van de voorkant gebruikte om lekkers te verkopen. In de kleedkamers zaten natuurlijk geen douches - er was een aanrecht -, maar er stond wel een schoenmakersleest in de hoek en daar lag een hamer bij om de proppen goed mee vast te slaan. De toegang tot het terrein lag aan de kant van de scheepswerf en zondags verkocht Andries de Vries kaartjes vanuit zijn uitneembare hokje.

Aan het begin van de jaren zeventig wordt de accommodatie van de vv Lemmer behoorlijk opgekrikt. Het trainingsveld wordt vergroot en krijgt nieuwe lichtmasten, er komt een nieuwe toegang tot het veld plus een parkeerterrein, een nieuw materiaalhok wordt neergezet en nieuwe kleedlokalen plus kantine worden gebouwd (De leden, die er aan hebben meegewerkt om deze geweldige klus te klaren, verdienen dan ook alle lof.)

Midden jaren ‘70 gebeurt er dan iets ergs. De oude, vertrouwde, houten tribune brandde tot aan de grond toe af. maar met de inzet van velen werd er spoedig een prachtige zittribune gerealiseerd. In 1980 wordt het clubhuis uitgebreid. Er kwamen een paar kleedboxen bij en er werd een spelershome verwezenlijkt. Tenslotte werd een paar jaar daarna de staantribune tussen het hoofdveld en het B-veld opgeworpen. Al met al beschikt de voetbalvereniging, naast de geweldige, bijna altijd bespeelbare velden, over een meer dan prima accommodatie.